Απάντηση ΕΔΣΝΑ στον Σγουρό

“Όμως αρκεί να υπενθυμίσουμε ότι η προηγούμενη Διοίκηση ετοιμαζόταν να δημοπρατήσει με ΣΔΙΤ, μόνο τη μονάδα επεξεργασίας για το ποσό των 107 εκατομμυρίων ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ποιος λοιπόν υπερτιμολογεί τι; Πρόκειται για αδέξια απόπειρα παραπληροφόρησης ωστόσο scripta manent.” Αναφέρει μεταξύ άλλων ο ΕΔΣΝΑ στο δελτίο τύπου που εξέδωσε και στο οποίο απαντά στο αντίστοιχο χθεσινό του πρώην Περιφερειάρχη Γιάννη Σγουρού για “Σκανδαλώδεις υπερκοστολογήσεις και «πισωγυρίσματα» από την Περιφέρεια Αττικής για τη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων στο Γραμματικό”

Το δελτίο τύπου του ΕΔΣΝΑ:

 

Απάντηση στον τέως Περιφερειάρχη για το Γραμματικό

Όταν ο κ. Σγουρός υπερκοστολογούσε 107 εκ. (χωρίς ΦΠΑ) το Γραμματικό…

Σε ανακοίνωσή του ο τέως Περιφερειάρχης, σε συγχορδία με τα γνωστά «ευαίσθητα» ΜΜΕ, επιχειρεί να διαστρεβλώσει την πραγματικότητα σχετικά με την πρότυπη πράσινη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων στο Γραμματικό, που προωθεί η σημερινή Διοίκηση. Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά και τεκμηριωμένα, σχετικά με τα εισερχόμενα απόβλητα (δυναμικότητα), που είναι τα μισά σε σχέση με εκείνα που σχεδίαζε η προηγούμενη Διοίκηση, σχετικά με το γεγονός ότι το έργο περιλαμβάνει και μονάδα κομποστοποίησης, σχετικά με το ότι πρόκειται για έργο – πρότυπο με αυστηρότερους και φιλικότερους προς το περιβάλλον περιβαλλοντικούς όρους.

Όμως αρκεί να υπενθυμίσουμε ότι η προηγούμενη Διοίκηση ετοιμαζόταν να δημοπρατήσει με ΣΔΙΤ, μόνο τη μονάδα επεξεργασίας για το ποσό των 107 εκατομμυρίων ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ποιος λοιπόν υπερτιμολογεί τι; Πρόκειται για αδέξια απόπειρα παραπληροφόρησης ωστόσο scripta manent.

Για την ενημέρωση των πολιτών αναφέρουμε ότι:

  1. Η σημερινή υπό σχεδίαση / κατασκευή μονάδα έχει τη μισή δυναμικότητα – 60.000 τόνων ετησίως από ό,τι η προηγούμενη, με ΣΔΙΤ, δυναμικότητας 127.000 τ/ε, που δέσμευε το ελληνικό δημόσιο για 27 έτη!
  2. Η σημερινή Διοίκηση της Περιφέρειας σχεδιάζει μια πρότυπη πράσινη μονάδα, όπου θα επεξεργάζεται σε τέτοιο βαθμό τα απορρίμματα, ώστε το τελικό υπόλειμμα να είναι κάτω από 25% της αρχικής ποσότητας και να είναι πλήρως αδρανοποιημένο. Αυτό ουσιαστικά θα εξαλείψει κάθε κίνδυνο ρύπανσης από τον ΧΥΤΥ, ενώ θα παρατείνει τη ζωή του κατασκευασμένου κυττάρου για πάρα πολλά χρόνια, ακυρώνοντας την ανάγκη για κάθε επέκτασή του. Η μονάδα μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και να κατασκευασθεί ως Δημόσιο έργο.
  3. Το σημερινό έργο στο Γραμματικό, πληροί αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους, είναι πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον και ακριβώς λόγω αυτής της ήπιας προσέγγισης επεξεργασίας (κομποστοποίηση), σχεδιάζονται περισσότερες και πιο εξειδικευμένες εγκαταστάσεις, οι οποίες υλοποιούν ένα πραγματικά πράσινο εργοστάσιο.
  4. Είναι ατυχής η όποια σύγκριση της μονάδας του Γραμματικού με εκείνη της Ηπείρου, καθόσον πρόκειται για δύο μονάδες με διαφορετικό στόχο και αποτελέσματα. Δεν μπαίνει στην ίδια ζυγαριά ένα εργοστάσιο με τελικό υπόλειμμα 40% (Ήπειρος), με ένα εργοστάσιο που σχεδιάζεται ώστε το τελικό υπόλειμμά του να είναι το μισό σε σχέση με εκείνο της Ηπείρου. Γίνεται αναφορά στο ίδιο “tonnage” επεξεργασίας (80.000 τόνοι), όταν το σχεδιαζόμενο εργοστάσιο στο Γραμματικό από τους 80.000 τόνους, οι 20.000 είναι αντικείμενο επεξεργασίας μέσω κομποστοποίησης, ενώ στο άλλο αυτοί ανέρχονται μόλις σε 8.000!
  5. Δεν υπάρχει καμία υπερκοστολόγηση του έργου. Ο προϋπολογισμός, που δόθηκε το καλοκαίρι είναι 40εκ. ευρώ πλέον ΦΠΑ, η τελευταία απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής αναφέρεται σε 48εκ. ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η αύξηση που προέκυψε, όπως σαφώς αναφέρεται στην Απόφαση 483/2016 της ΕΕ, με την οποία εγκρίθηκε η προμελέτη για την κατασκευή Μονάδας στο Γραμματικό, η μεταβολή του αρχικού ενδεικτικού προϋπολογισμού σε σχέση με την προηγούμενη Απόφαση 364/2016, οφείλεται στο προφανές γεγονός ότι στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα των εν λόγω αποφάσεων συντάχθηκε προμελέτη που καθόρισε με μεγαλύτερη ακρίβεια τον προϋπολογισμό. Όπως μάλιστα αναφέρεται στην προαναφερόμενη Απόφαση 483/2016, ισχύει το απολύτως λογικό: «…Η ως άνω προμελέτη συντάχθηκε, προκειμένου να είναι ώριμο το έργο και να μην τεθεί εν κινδύνω η χρηματοδότησή του, είναι δε ιδιαίτερα κρίσιμη για την υλοποίηση του υπό έγκριση ΠΕΣΔΑ…». Ας μην αναζητά λοιπόν ο τέως Περιφερειάρχης κάποια «λογικοφανή αιτιολόγηση», αρκεί να διαβάσει με λίγο προσοχή την Απόφαση 483/2016.

Το δελτίο τύπου του Γιάννη Σγουρού:

Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2016

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

  • Σκανδαλώδεις υπερκοστολογήσεις και «πισωγυρίσματα» από την Περιφέρεια Αττικής για τη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων στο Γραμματικό
  • 100 % πάνω το κόστος κατασκευής και 200 % πάνω το κόστος λειτουργίας σε σχέση με το υφιστάμενο κόστος διαχείρισης
  • Γ. Σγουρός : Τελικά όντως οι αντιμνημονιακοί μαζεύουν διαφορετικά τα σκουπίδια σε σχέση με τους μνημονιακούς

 

 

Με σχεδόν διπλάσιο κόστος κατασκευής και λειτουργίας σε σχέση με αντίστοιχες Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων που θα γίνουν στην υπόλοιπη Ελλάδα, με τεχνολογίες που δαιμονοποιούσε και σε περιοχή που θεωρούσε περιβαλλοντικά παντελώς ακατάλληλη, προχωρά εν τέλει η διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής την κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων στο Γραμματικό.

 

Αυτά προκύπτουν από τη με αρ. 483/2016 απόφαση (επισυνάπτεται) της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής, με την οποία εγκρίθηκε η προμελέτη για την κατασκευή Μονάδας στο Γραμματικό, που θα διαχειρίζεται 80.000 τόνους απορριμμάτων ετησίως (60.000 σύμμεικτα και 20.000 βιοαπόβλητα).

 

Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία της προμελέτης, το κόστος κατασκευής της Μονάδας θα εκτοξευτεί στα 60 εκ. € και το κόστος λειτουργίας στα 57,5 ευρώ / τόνο με τη διαφορά σε σύγκριση με άλλα, παρεμφερή έργα διαχείρισης απορριμμάτων να προκαλεί ίλιγγο :

 

  • Η κατασκευή της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων στην Ήπειρο δυναμικότητας 150.000 τόνων θα κοστίσει 50 εκ. € και το κόστος λειτουργίας της θα ανέλθει στα 39 €/ τόνο.
  • Το κόστος κατασκευής των τεσσάρων Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων στην Αττική μέσω ΣΔΙΤ, που ακυρώθηκαν, ήταν 435 εκ. € με δυναμικότητα 1,35 εκ. τόνων ετησίως.

 

Σε σύγκριση δηλαδή με τις παραπάνω μονάδες το κατασκευαστικό κόστος είναι φουσκωμένο κατά 100 % και το κόστος λειτουργίας κατά 50 %, το δε κόστος λειτουργίας σε σύγκριση με αυτό που ισχύει σήμερα (εάν αφαιρεθούν οι δαπάνες για αντισταθμιστικά οφέλη) είναι αυξημένο σχεδόν κατά 200 %!!! (βλ. συνημμένα γραφήματα)

 

Το συγκεκριμένο μάλιστα κόστος θα βαρύνει υπέρογκα τους ήδη εξουθενωμένους από την υπερφορολόγηση, την ανεργία, την υπανάπτυξη, οικογενειακούς προϋπολογισμούς των 5 εκ. πολιτών της Αττικής, καθώς θα δουν από την έναρξη λειτουργίας των μονάδων να αυξάνονται κατακόρυφα τα δημοτικά τέλη για τη διαχείριση των αποβλήτων τους.

 

Το ιδιαιτέρως αξιοπερίεργο ωστόσο της συγκεκριμένης υπόθεσης είναι η τιμή ασανσέρ της Μονάδας. Και τούτο διότι το κόστος κατασκευής της λίγο καιρό πριν είχε αποτιμηθεί από την Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ με την 364/2016 απόφαση (επισυνάπτεται), στα 40 εκ. €. Μέσα όμως σε έξι μήνες η τιμή της πήρε την ανιούσα κατά 20 εκ. €, χωρίς να υπάρχει καμία απολύτως λογικοφανής αιτιολόγηση για αυτή την εξόφθαλμη προς τα πάνω διαφοροποίηση.

 

Επισημαίνεται ότι το συγκεκριμένο έργο θα γίνει σε χωροθέτηση και σύμφωνα με εγκρίσεις, που βασίζονται στον παλιό Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων, – δεν πρόκειται δηλαδή για νέο έργο, αλλά για συνέχεια του προηγούμενου σχεδιασμού – απλά μειώθηκε κατά τι η δυναμικότητα και αυξήθηκε το κόστος – και για την χρηματοδότηση του θα υποβληθεί πρόταση στο ΕΣΠΑ 2014-2020. Μόνο που σε αντίθεση με τα έργα ΣΔΙΤ, που για να υλοποιηθούν δεν χρειάζεται να απορροφήσουν από το ΕΣΠΑ παρά το μισό σχεδόν του κόστους κατασκευής τους (το υπόλοιπο μισό το καλύπτει ο ιδιώτης), το συγκεκριμένο, όπως και όλα όσα θα γίνουν στην Αττική, θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί στο σύνολο του από κοινοτικούς πόρους, που όπως είναι γνωστό δεν επαρκούν για να χρηματοδοτήσουν το σύνολο των προγραμματισμένων δράσεων διαχείρισης αποβλήτων στην Ελλάδα.

 

Εκτός όμως από τις σοβαρές οικονομικές παραμέτρους του έργου, εγείρονται για ακόμη μια φορά μείζονα ζητήματα ηθικής τάξεως για τη διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής, αφού άλλα έλεγε πριν λίγο καιρό, άλλα υποσχόταν και άλλα κάνει.

 

Υπενθυμίζεται ότι προεκλογικά και μετεκλογικά η κα Δούρου είχε χαρακτηρίσει τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων στο Γραμματικό ως περιβαλλοντικό έγκλημα που θα σταματούσε, ενώ ως προς τις τεχνολογίες η παράταξή της είχε πολλές φορές αντιταχθεί σε επιλογές που θα οδηγούσαν σε καύση των αποβλήτων.

 

Εν τέλει το έργο διαχείρισης απορριμμάτων στο Γραμματικό θα γίνει «πρώτο και καλύτερο», ενώ η τεχνολογία που προκρίθηκε να επιλεγεί (για τους 60.000 τόνους) είναι αυτή της μετατροπής των εισερχομένων απορριμμάτων σε δευτερογενές καύσιμο (SRF) που θα χρησιμοποιηθεί ως καύσιμη ύλη σε βιομηχανίες παραγωγής τσιμέντου. Κάθε άλλο σχόλιο περιττεύει …

 

«Στην κοινωνία μας αυτούς που λένε άλλα και κάνουν άλλα, χωρίς να αναγνωρίζουν το λάθος τους ή να ζητάνε συγγνώμη, τους λένε δημαγωγούς ή ψεύτες και παύουν κάποια στιγμή να τους πιστεύουν και να τους εμπιστεύονται. Στην πολιτική μάθαμε πρόσφατα από τη διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής – που ακολουθεί απ’ ότι φαίνεται κατά γράμμα τις πρακτικές της κυβέρνησής της – ότι αυτό λέγεται νέο ηθικό υπόδειγμα άσκησης διοίκησης. Όσο ζει κανείς μαθαίνει» δήλωσε σχετικά ο Γιάννης Σγουρός και πρόσθεσε «Τελικά η κα Δούρου έστω και με καθυστέρηση επιβεβαιώθηκε.  Όντως οι αντιμνημονιακοί μαζεύουν διαφορετικά τα σκουπίδια σε σχέση με τους μνημονιακούς. Στερνή μου γνώση να σ’ είχα πρώτα».

 

Γράφημα 1

 

 

Γράφημα 2

Facebook Comments