Ο Oliver Heilmer και ο Renzo Vitale συζητούν για τη σχεδίαση, τον ήχο και την ξεχωριστή τους συνύπαρξη στο αμιγώς ηλεκτρικό MINI Cooper SE

0
87

Το MINI Cooper SE κυκλοφόρησε πρόσφατα στο δρόμο. Αλλά αυτό που δεν μπορείς να αντιληφθείς με την πρώτη ματιά είναι ότι η σχεδίασή του τώρα έχει αποκτήσει ‘φωνή’. Ο επικεφαλής του τμήματος MINI Design, Oliver Heilmer, και ο Renzo Vitale, Σχεδιαστής Ήχου του BMW Group, μας αποκαλύπτουν κάποιες πληροφορίες για το νέο MINI Cooper SE (κατανάλωση καυσίμου στο μικτό κύκλο: 0,0 l/100 km, κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας στο μικτό κύκλο: 16,8 – 14,8 kWh/100 km, εκπομπές CO2 στο μικτό κύκλο: 0 g/km) και τα ‘ηχοτοπία’ που αναπτύσσονται. Θα μιλήσουμε για την προσοχή στη λεπτομέρεια, τον ήχο MINI, την αλληλεπίδραση πληροφορίας και συναισθήματος, και τη μελλοντική εικόνα ενός icon της αυτοκινητιστικής σχεδίασης. 

Κύριε Heilmer , το πρώτο MINI έγινε αμέσως σύμβολο. Με ποιο κριτήριο αποφασίσατε να αναθεωρήσετε μία σχεδίαση τόσο επιτυχημένη και αναγνωρίσιμη;

Oliver Heilmer ( OH ): Το στοιχείο που με γοητεύει είναι η κλίμακα της πρόκλησης. Η ανανέωση μιας τόσο εμβληματικής σχεδίασης δεν είναι εύκολη υπόθεση. Όσο ισχυρότερο είναι ένα σύμβολο – και το MINI έχει μεγάλη παράδοση – τόσο πιο σημαντική είναι η καινοτομία αλλά και η συνέχεια. Επομένως, το θέμα ήταν να λειάνουμε τις γωνίες για μία συνένωση της παράδοσης με το παρόν και το σύγχρονο.  Το MINI Cooper SE είναι εξίσου αναγνωρίσιμο τόσο ως MINI, όσο και ως και ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

 

Αυτό σημαίνει ότι δεν υπήρχαν πολλά πράγματα που έπρεπε να αλλάξουν στο MINI Cooper SE ;

OH Όταν ένα αυτοκίνητο έχει αποδείξει την αξία του, για παράδειγμα, ενσαρκώνει άριστα τη φιλοσοφία της αστικής μετακίνησης – όπως το 3θυρο MINI – ίσως φαίνεται ότι δεν χρειάζονται πολλές αλλαγές. Αλλά τα πράγματα είναι πολύ πιο περίπλοκα όταν ξεκινάς το εγχείρημα. Μερικές φορές μάλιστα η πρόκληση είναι μεγαλύτερη ακόμα και από το να σχεδιάσεις ένα νέο όχημα εξ αρχής. Για να μπορέσουμε να κάνουμε ένα αμιγώς ηλεκτρικό MINI Cooper SE να ξεχωρίζει από ένα MINI με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αρχίσαμε να μελετάμε τη συμβολή κάθε στοιχείου στο συνολικό αποτέλεσμα. Ήταν εντυπωσιακό ότι αλλάζοντας μερικές λεπτομέρειες, η σχεδιαστική φιλοσοφία – και επομένως η εικόνα ενός MINI – άλλαζε εντελώς. Θέλαμε πολύ να διατηρήσουμε την ουσία του MINI και ταυτόχρονα να είμαστε προσανατολισμένοι στο μέλλον. Γι’ αυτό, αποφασίσαμε να εστιάσουμε σε ειδικές λεπτομέρειες που διαφοροποιούν ένα MINI Cooper SE από ένα MINI με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ποιες σχεδιαστικές λεπτομέρειες σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση;

OH Ένα παράδειγμα είναι ότι το MINI Cooper SE έχει μία κατά κύριο λόγο «κλειστή» εμπρός μάσκα. Όπως γνωρίζετε, ένα ηλεκτρικό όχημα δεν χρειάζεται αέρα ψύξης σε αντίθεση με ένα συμβατικό μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Γι’ αυτό, η μάσκα του MINI Cooper SE έχει μόνο μία λεπτή, οριζόντια θυρίδα για την είσοδο του αέρα. Η υπόλοιπη είναι κλειστή και έρχεται ‘πρόσωπο’ με το αμάξωμα, ενώ για το φινίρισμά της υιοθετείται μία μοντέρνα γκρι απόχρωση. Το σύστημα ηλεκτροκίνησης που συνάδει με το πνεύμα της εποχής κάνει αισθητή την παρουσία του στο εσωτερικό με στοιχεία όπως ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, όπου προβάλλονται όλες οι σχετικές πληροφορίες για την εμπειρία ηλεκτροκίνησης. Επίσης θέλαμε εμφανώς να ακολουθήσουμε μία νέα κατεύθυνση στη σχεδίαση των ζαντών που είναι ασύμμετρες και σχεδόν στατικές στην εμφάνιση. Έχουμε δημιουργήσει κάτι που δεν έχει καμία σχέση με την κλασική περιγραφή μιας ζάντας αυτοκινήτου. Η χρωματική πινελιά Energetic Yellow παραπέμπει επίσης στον ηλεκτρικό χαρακτήρα του MINI Cooper SE και δίνει το παρών σε διάφορα σημεία, όπως τα καλύμματα καθρεπτών και το λογότυπο “E” στην εμπρός μάσκα, την πίσω πόρτα και τα πλαϊνά φινιστρίνια. Για να μπορεί να αναδεικνύεται το κίτρινο, διατηρήσαμε σκόπιμα μία διακριτική εμφάνιση για το υπόλοιπο αυτοκίνητο.

 

Ο εξηλεκτρισμός άνοιξε νέους δρόμους στη σχεδίαση; Ενδεχομένως και ένα νέο είδος συναισθητικής προσέγγισης;

OH Σίγουρα. Η συνολική εμπειρία είναι το παν. Ο εξηλεκτρισμός αποτελεί το σημείο εκκίνησης να σκεφτούμε τα πράγματα τελείως διαφορετικά – και όχι μόνον από αισθητικής πλευράς. Για να το θέσουμε απλά, μας επιτρέπει να εξερευνήσουμε νέους ορίζοντες. Αυτό που επιχειρούμε προσβλέποντας στο μέλλον είναι να πετύχουμε μία αισθητηριακή αλληλεπίδραση διαφόρων σχεδιαστικών στοιχείων στο ΜΙΝΙ, όπως το στυλ, ο ήχος ή η μυρωδιά ενός οχήματος.

Το MINI Cooper SE ήδη ακολουθεί μία νέα σχεδιαστική φιλοσοφία σε κάποιους τομείς. Ο μελλοντικός στόχος μας στη MINI είναι μία σχεδίαση που απευθύνεται σε όλες τις αισθήσεις – μία προσεκτικά ενορχηστρωμένη αλληλεπίδραση εμπειριών, αντί μεμονωμένων στοιχείων. Αυτό επηρεάζει διαφορετικούς τομείς, όπως το εξωτερικό και το εσωτερικό, την αρμονία υλικών και χρωμάτων – κάτι πολύ σημαντικό στη MINI. Και ασφαλώς δεν πρέπει να ξεχνάμε τη διεπαφή χρήστη. Μία ερώτηση που προκύπτει εδώ είναι η εξής: πώς αλληλοεπιδρώ με διαφορετικά θέματα και τι βλέπω στην οθόνη κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας;

Και βέβαια ο ήχος παίζει επίσης βασικό ρόλο. Ένα θέμα που παλιότερα ήταν μάλλον αδιάφορο – για παράδειγμα η δημιουργία ενός προειδοποιητικού ήχου στο παρκάρισμα – μπορεί να μετατραπεί σε συναισθηματική εμπειρία στην ηλεκτροκίνηση. Μπορούμε να αποφασίζουμε οι ίδιοι τον ήχο ενός ηλεκτρικού MINI, το είδος της συναισθηματικής αντίδρασης που προκαλεί, τα συναισθήματα που επιθυμούμε να εκφράσουμε. Για παράδειγμα, ο Renzo Vitale, ο άνθρωπος που συνέθεσε τον ήχο του MINI Cooper SE, μου εξήγησε τον ήχο χρησιμοποιώντας την ορολογία περιγραφής της σχεδίασης. Συνειδητοποίησα αμέσως ότι αυτή η μέθοδος μπορεί να ανοίξει έναν εντελώς νέο κόσμο εμπειριών για εμάς και τη MINI.

 

Renzo Vitale , είστε μουσικός, συνθέτης και ηλεκτρολόγος μηχανικός. Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση όταν δημιουργούσατε τον ήχο για το αμιγώς ηλεκτρικό MINI Cooper SE ;

Renzo Vitale ( RV ): Βασικά, ο ήχος ενός οχήματος πρέπει να ξυπνά συναισθήματα και ταυτόχρονα να μεταφέρει πληροφορίες. Στόχος μας ήταν να αναπαράγουμε τις δύο όψεις του νομίσματος στο MINI αλλά παράλληλα να υπάρχει σαφής διαχωρισμός μεταξύ τους. Σε πολλούς, ο ήχος ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης ξυπνά έντονα συναισθήματα. Αλλά είχαμε ξεκαθαρίσει από την αρχή ότι δεν θα είχε νόημα να αντιγράψουμε τη χροιά ενός θερμικού κινητήρα. Άλλωστε δεν υπάρχουν καν αλλαγές σχέσεων. Και όταν ο οδηγός επιταχύνει, έχει αμέσως στη διάθεσή του όλη την ενέργεια του συστήματος κίνησης. Το περιεχόμενο των ήχων που δημιουργώ και οι κύριες πηγές έμπνευσής μου πηγάζουν από τη σχεδίαση. Με το MINI Cooper SE, για παράδειγμα, μετέτρεψα σε ήχο την εντύπωση που εισέπραξα από τις ζάντες και τις κίτρινες πινελιές.

 

Πώς διαμορφώνετε τον ήχο ενός ηλεκτρικού οχήματος;

RV Ξεκινώ κοιτάζοντας το αυτοκίνητο ως σύνολο. Το φαντάζομαι ως μουσικό όργανο. Οι μουσικοί χρησιμοποιούν τα μουσικά όργανα για να παράγουν συναισθήματα. Κατά τον ίδιο τρόπο, το όχημα πρέπει να ξυπνά συναισθήματα στον οδηγό – και ασφαλώς στους άλλους χρήστες των δρόμων. Βέβαια ο ήχος δίνει πάντα και πληροφορίες, και αυτά τα δύο στοιχεία – συναίσθημα και πληροφορίες– πρέπει να υπάρχουν. Το όχημα ηχεί διαφορετικά, ανάλογα με το τι κάνουμε. Για παράδειγμα, το MINI Cooper SE αποπνέει έναν φιλικό, φιλόξενο, σχεδόν λαμπερό χαρακτήρα. Τη στιγμή που ξεκινά, παράγεται ένας δυναμικός ήχος που αποπνέει την αίσθηση της κίνησης και της επιτάχυνσης. Ανεξάρτητα πώς οδηγείται το όχημα – με φιλόδοξο ή συγκρατημένο στυλ – ο ήχος πρέπει να μπορεί να αποτυπώνει όλες τις οδηγικές καταστάσεις και ταυτόχρονα να εκφράζει την ταυτότητα της μάρκας και να διεγείρει το συναίσθημα. Νομίζω ότι αυτό το πετύχαμε με το MINI Cooper SE.

 

Ποιος είναι ο ήχος του MINI Cooper SE ; Ποιος είναι ο ήχος του MINI ;

RV Για μένα, ο ήχος του MINI μπορεί να είναι παθιασμένος, δυναμικός και εμψυχωτικός. Το MINI έχει μία σπίθα στο βλέμμα, κάτι σε ξαφνιάζει – μία τσαχπινιά. Και αυτό είναι κάτι που πρέπει να νιώσεις και με τα μάτια κλειστά. Ο ήχος είναι ένα από τα μέσα έκφρασης του οχήματος, σαν μία φωνή που χρησιμοποιεί για να επικοινωνήσει μαζί σου. Παρεμπιπτόντως, και η σιωπή είναι μία μορφή επικοινωνίας, ένα στοιχείο ήχου. Αφιέρωσα πολύ χρόνο παρατηρώντας το MINI Cooper SE όταν συνέθετα τον ήχο του, για να μπορέσω να αποτυπώσω τον χαρακτήρα του. Δοκίμασα να μεταφράσω τις γραμμές του αυτοκινήτου σε ηχητική μορφή. Με τον ήχο του, το MINI μοιάζει να λέει: «έχεις ένα φίλο εδώ δίπλα σου».

 

Ποια είναι η σχεδιαστική κατεύθυνση της MINI ; Θα έχουμε τελικά ένα smartphone σε τροχούς, κάτω από ένα θρυλικό αμάξωμα;

OH Ένα όχημα είναι πιο περίπλοκο από οποιοδήποτε κινητό τηλέφωνο. Ολόκληρος ο τομέας αυτόνομης οδήγησης μας δείχνει καθαρά πόσο περίπλοκο είναι. Αντί για κινητό τηλέφωνο σε τροχούς, οραματιζόμαστε το MINI του μέλλοντος ως «στενό συνεργάτη». Πολλοί ιδιοκτήτες δίνουν στο MINI τους ένα όνομα, κάτι που θέλουμε να εξελίξουμε με απλό και διαισθητικό τρόπο, ώστε να δημιουργηθεί ένας πραγματικός δεσμός – μία σχέση που δεν σταματά στην οδήγηση. Δεν χρειάζεται να είναι τρομερά περίπλοκο τεχνολογικά. Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, πρέπει να κάνει τους ανθρώπους να χαμογελούν.

 

RV Για παράδειγμα, δεν αποκλείεται το MINI να μπορεί να αντιλαμβάνεται τη διάθεση του οδηγού και να απαντά με ήχο. Έτσι θα δημιουργηθεί μία σειρά ήχων που αναβαθμίζουν την εμπειρία. Μπορεί να είναι ένα είδος ηχοτοπίου, ένα ηχητικό σήμα ή κάποια μουσική. Το όχημα εκφράζεται και δίνει στους επιβάτες την αίσθηση ότι δεν είναι μόνοι.

 

OH Ακριβώς. Και εκτός από τον ήχο, πρέπει να σκεφτούμε και το φως. Όχι μόνο σε επίπεδο συγκεκριμένων πληροφοριών που εμφανίζονται στην οθόνη αλλά ως ‘διαθέσεις’ φωτισμού. Μιλάμε εδώ ιδανικά για την αλληλεπίδραση φωτός και ήχου.   Για παράδειγμα ένα MINI που δίνει την αίσθηση ότι μπορώ να επικοινωνήσω μαζί του. Μία ολοκληρωμένη προσέγγιση είναι σημαντική εδώ – η σύνδεση μεταξύ απτικών εμπειριών, ήχου, διαθέσεων και υλικών. Θέλουμε η αίσθηση που αποπνέει το νέο MINI να είναι κάτι που οι πελάτες μπορούν να βιώσουν.

 

Ο Oliver Heilmer βρίσκεται επίσης στο Instagram: ακολουθήστε τον Oliver . Heilmer

 

Facebook Comments